DevOpsVier valkuilen bij een Agile verandertraject

Vier valkuilen bij een Agile verandertraject

In mijn werk als DevOps consultant kom ik vaak bijValkuil organisaties die op een andere manier willen gaan werken. In mijn geval gaat het dan om organisaties die Agile / Scrum willen gaan werken waar in het verleden een vorm van waterval werd toegepast. Bij het starten van een dergelijke opdracht (en gedurende het uitvoeren) moet je oppassen dat je niet in één of meerdere van deze vier valkuilen trapt.

Valkuil 1 – Te ambitieus

Valkuil 2Als consultant heb je al veel verander trajecten meegemaakt en begeleid. Dit zorgt ervoor dat het voor jou heel duidelijk is waar je naartoe gaat en hoe de ideale situatie er dan uit ziet. Voor  nieuwe teams en organisatie is dit echter minder duidelijk. Wat voor jou een kleine stap lijkt, kan voor de organisatie een enorme stap zijn. Heel simpel gezegd, je kunt al snel de lat te hoog leggen. Zo voelt de eerste stap al als het beklimmen van een berg uit de buitencategorie.

Bedenk je dus altijd waar de teams nu staan en zorg voor kleine verbeterstappen, zodat de mensen in de organisatie het volgende punt in zicht hebben in plaats van een grote stap die onoverkomelijk kan blijken.

Valkuil 2 – Niet de hele organisatie meenemen

Wanneer teams anders gaan werken, bestaat het gevaar om je alleen op deze teams te richten. Echter, het heeft een effect op de gehele organisatie. Neem alle mensen en afdelingen mee in de verandering die de teams doormaken. Waarom doen we dit? Wat zijn de voor- en nadelen? Waar staan we nu? Zorg ervoor om open te staan voor vragen en twijfels. Ook hier geldt, wat voor ons heel logisch lijkt als voordeel, kan voor collega’s die er verder van afstaan lastig zijn om te begrijpen. Neem je de rest van de organisatie niet mee, is er een kans dat verandering niet of heel langzaam gaat.

Valkuil 3 – Vergeten waar je vandaan komt

Wanneer je in een verander proces zit, bestaat de kansValkuil dat je jezelf en het team alleen laat focussen op datgene wat nog niet goed gaat en wat beter moet. Vergeet niet om regelmatig terug te kijken en te beseffen hoeveel er al bereikt is in de afgelopen maanden of jaar. Misschien dat het een jaar geleden nog lastig was om een release te doen. Er waren misschien 2 of 3 releases, met veel verstoringen, per jaar en nu doe je er in het eerste half jaar 6. Hoe gaaf is het als je van klanten te horen krijgt dat je zoveel en zo vaak nieuwe functionaliteiten uitbrengt. Waardoor ze het niet bij kunnen houden (is natuurlijk ook niet goed, maar gaat om het idee dat je nu misschien heel snel gaat). Als je niet af en toe terugkijkt, kun je enthousiasme en gretigheid verliezen. Natuurlijk, het kan (en moet) altijd beter! Maar bedenk dus ook waar je vandaan komt.

Valkuil 4 – Te weinig successen vieren

Valkuil 4In de drive om steeds maar weer de volgende stap te nemen, sta je niet altijd stil bij een succes dat je behaald hebt. Bijvoorbeeld, een eerste hackathon die je organiseert, de eerste keer dat je een vast release schema hebt bereikt (al is dit misschien maar eens in de 8 – 10 weken, maar als je dit 4 – 6 keer hebt gedaan zegt dat wel iets) of misschien wel wanneer je weer een nieuw teamlid mag verwelkomen. Het vieren van successen motiveert enorm, net zoals het niet vieren demotiveert.

Misschien niet heel verrassende valkuilen, maar de kunst is om ze tijdens een verander traject te herkennen en te onderkennen. Hou ze in het achterhoofd en stap er niet in!

Marcel Groennou, DevOps Consultant

  • Wil jij ook werken aan een Modern Ontwikkelproces bij klanten? Bekijk vacatures!