ReferentiesCloud SolutionsVersneld van kantoorwerk naar thuiswerken

Versneld van kantoor- naar thuiswerken

Van kantoorwerken naar thuiswerkenEen grote internationale organisatie met activiteiten in vele landen had door de Corona uitbraak ineens een acuut probleem, doordat een groot deel van de IT ingericht was voor werken vanuit kantoor. Dankzij een gezamenlijke inspanning is het gelukt om in korte tijd de noodzakelijke omschakeling van kantoorwerken naar thuiswerken mogelijk te maken.

Gezamenlijke effort

Om snel te kunnen schakelen is een virtuele war room opgezet met betrokkenen vanuit de diverse landen. Een projectmanager van Delta-N coördineerde hiervandaan de inzet van het Delta-N team. Zijn taak was het waar nodig opschalen van capaciteit of het inschakelen van specifieke expertise. Daarnaast zorgde hij voor de nodige afstemming, waardoor de rest van het team zich op de belangrijkste werkzaamheden kon focussen. Vanuit Delta-N is er door 8 personen aan deze operatie gewerkt, waarbij de leden van het kernteam soms wel dagen van 12 á 13 uur maakten.

Een wereldwijd netwerk

Voorzieningen als e-mail en Office waren wel beschikbaar vanuit huis, maar vele kritische applicaties nog niet. De uitdaging was om ook die applicaties remote beschikbaar te maken. Na het onderzoeken van verschillende opties, is er gekozen voor het versneld uitrollen van een Wereldwijd VPN (Virtual Private Network) dat in Nederland al was opgezet. Dit is een virtueel netwerk dat het mogelijk maakt om dataverkeer via een versleutelde verbinding veilig over het internet te sturen. Er is gekozen voor Microsofts Always On VPN. Een van de voordelen hiervan is dat het binnen Windows 10 automatisch verbinding maakt, waardoor medewerkers niet handmatig hoeven te verbinden en kunnen werken alsof ze op kantoor zijn.

wereldwijd netwerk

Wereldwijd maken alle gebruikers gebruik van dezelfde VPN verbinding. Azure Traffic Manager bepaalt aan de hand van de locatie naar welke van de 5 VPN omgevingen de gebruiker doorverwezen wordt.

Uitdagingen

Om wereldwijd een werkbare situatie te creëren, dienden op lokaal niveau nog de nodige hobbels genomen te worden. Veelal netwerk gerelateerde issues als gevolg van een verschil in infrastructuur, protocollen en gebruikte firewalls. De instellingen van firewalls maakten het soms lastig om bepaalde applicaties beschikbaar te stellen via VPN. Doordat hierbij met verschillende partijen geschakeld diende te worden, zoals de lokale systeembeheerders, koste dit aardig wat tijd. Op basis van prioriteit zijn deze issues stuk voor stuk opgepakt en opgelost.

Een indrukwekkend resultaat

"Het resultaat van deze spoedoperatie is duidelijk. Dankzij een gezamenlijke krachtsinspanning kunnen 2.700 medewerkers nu vanuit huis hun werk doen."

Wil jij nog stappen zetten om locatie-onafhankelijk werken beter te faciliteren? Neem dan contact met ons op via 085 - 487 52 00.