ICT is mensenwerk. De mooiste projecten ontstaan door niet de techniek, maar de mens centraal te stellen.
Drie praktijkvoorbeelden van projecten die succesvol werden door de medewerker op de eerste plek te zetten.
Minder e-mailverkeer door beter documentbeheer
Scheepvaartmuseum
Het Scheepvaartmuseum wilde hun traditionele netwerkschijven vervangen door een modernere en efficiëntere werkomgeving. Met een nieuwe IT-oplossing hoopte het museum op beter documentbeheer, meer veiligheid en besparingen op opslagcapaciteit en serverhardware.
Wat hebben we gedaan?
Delta-N hielp het Scheepvaartmuseum om over te stappen op Microsoft Teams. Een overstap die we uitvoerden samen met de ICT-afdeling, waarbij we de oude netwerkschijven vervingen door moderne cloudtechnologie.
Wat was de grootste uitdaging?
De grootste uitdaging was het zorgen voor de adoptie van de nieuwe technologie door de medewerkers. Microsoft Teams is meer dan een programma: het is een manier van werken. En zo’n nieuwe manier van werken kan alleen maar succesvol zijn als de werkwijze door iedereen wordt omarmd.
We hebben daarom gezorgd voor uitgebreide trainingen en individuele begeleiding. Medewerkers leerden zo om slimmer om te gaan met documenten en met gevoelige bedrijfsinformatie.
Wat leverde dit op?
Door medewerkers op een plezierige manier te overtuigen van de voordelen, ontstond er gelijk draagvlak voor Microsoft Teams. Het resultaat was een merkbare afname van interne e-mails en beter documentbeheer, zonder een wildgroei aan revisies van documenten. Hierdoor is het museum voorbereid op toekomstige groei en worden bovendien kosten bespaard voor opslagruimte en serverhardware.
Overal toegang tot alle documenten
RKD-Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis
Het RKD-Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis wilde moderniseren door over te stappen naar een moderne manier van werken. Een manier van werken waarbij iedereen veilig toegang heeft, ongeacht of ze thuis zijn, op kantoor, of onderweg. Daarnaast wilde het RKD minder kosten voor het beheer van de IT-omgeving; en wilde men de CO2-uitstoot verkleinen.
Wat hebben we gedaan?
Het RKD heeft het project 'Werken op Wolken' gelanceerd, waarbij we een digitale werkplek hebben ingericht op basis van Microsoft 365. Alle medewerkers zijn hierbij van laptops voorzien. Delta-N heeft geholpen bij de adoptie van de nieuwe technologieën door middel van intakes, trainingen en floorwalks. Er is ook een informatiebeveiligingsbeleid opgesteld en een supportportaal ingericht.
Wat was de grootste uitdaging?
De grootste uitdaging was het begeleiden van medewerkers naar de nieuwe manier van werken. Veel medewerkers hadden beperkte ervaring met moderne tools. Met trainingen konden we onzekerheid wegnemen en het draagvlak vergroten.
Wat leverde dit op?
Nu medewerkers overal veilig toegang hebben, heeft RKD geen zorgen meer over de IT-omgeving. Waar RKD vooral blij mee was, was dat we de omgeving zo hebben ingericht dat ze het beheer zelf kunnen uitvoeren.
Een schaalbare organisatie
Van Raak Staal
Groothandel Van Raak Staal had ambitieuze groeidoelstellingen. Helaas werden deze geremd door achterstallig onderhoud op hun ICT-infrastructuur. Aan ons de taak om de schaalbaarheid van de organisatie te verbeteren met veilige ICT-oplossingen.
Wat hebben we gedaan?
Als eerste hebben we de situatie in kaart gebracht met een Business Scan. Dit leverde duidelijke verbeterpunten op, waarop we de nieuwe digitale strategie baseerden. De transitie omvatte de implementatie van een nieuwe ICT-infrastructuur en werkplek, met een focus op cloudoplossingen.
Wat was de grootste uitdaging?
De grootste uitdaging was het omgaan met de achterstand in de ICT-infrastructuur en het gebrek aan ervaring met moderne cloudtechnieken binnen het bedrijf. Daarnaast was het een uitdaging om medewerkers, die soms al meer dan 15 jaar met dezelfde systemen werkten, mee te nemen in deze grote verandering.
Op basis hiervan hebben we hard gewerkt aan twee doelstellingen: aan de ene kant technische verbeteringen; aan de andere kant het vergroten van de digitale vaardigheden van medewerkers.
Wat leverde dit op?
De nieuwe ICT-infrastructuur en werkplek bieden Van Raak Staal de ruimte om te groeien. De communicatie met klanten en tussen medewerkers is nu sneller en soepeler, waardoor de organisatie makkelijker kan opschalen wanneer nodig. Hiermee hebben we een stevige basis gelegd voor verdere groei en ontwikkeling., En de risico's zijn verminderd dankzij verbeterde back-up en beveiliging.
Van Raak Staal is nu op weg om een 'great place to work' te worden, waar medewerkers goed en veilig kunnen werken.
Wordt jouw organisatie ons volgende succesverhaal?
Wij zijn Delta-N, specialist in mensvriendelijke ICT-oplossingen. Ook ontdekken wat een moderne werkplek je oplevert? Neem gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking.