
Copilot in de zorg – workshop voor digicoaches inspireert
Op 9 oktober verzorgde Delta-N twee keer de workshop ‘Meer halen uit Copilot’ tijdens een bootcamp voor digicoaches in de zorg. Meer dan 350 digicoaches werden geïnspireerd door de sprekers én elkaar. In dit verslag: een beeld bij de workshop, de interactie, antwoord op veelgestelde vragen en handige links.

Copilot kent veel varianten
Sprekers Roderick Schoon en Gert-Jan Waterlander begonnen met het introduceren van drie varianten van Copilot:
- Microsoft 365 Copilot Chat – vaak zonder extra kosten beschikbaar, gebruikt webdata
- Microsoft 365 Copilot – tegen meerkosten, gebruikt ook werkdata
- Agents – die je eerst goed instelt en daarna vaak en efficiënt gebruikt
Welke varianten bij een organisatie beschikbaar zijn? En waarvoor ze gebruikt mogen worden? Dat verschilt per organisatie, gaven de sprekers aan. Via https://m365.cloud.microsoft/chat/ en op nog heel veel andere manieren zijn de mogelijkheden te verkennen.
Copilot is leuk
Bij wijze van een leuke kennismaking met Copilot maakten de digicoaches hierna zelf een afbeelding met Microsoft 365 Copilot Chat. Ze deelden het resultaat.
Tijdens de eerste keer dat de workshop werd gehouden kwam dit bijvoorbeeld voorbij:

En tijdens de tweede keer:

Copilot is nuttig in de zorg
Daarna ging het uiteraard vooral over nuttige toepassingen in de zorg. De sprekers gaven voorbeelden op het gebied van herschrijven, vertalen, samenvatten, opstellen en roosteren met Copilot.
Digicoaches beantwoordden de vraag ‘Hoe pas jij Copilot al toe in de zorg?’ massaal. Met antwoorden zoals ‘samenvatten van overleg’, ‘maken van beleidsstukken’, ‘het schrijven van subsidieaanvragen’ en ‘trajectplannen maken’. Maar ook nog regelmatig met ‘niet’.
Veel digicoaches hadden vragen over gegevensbescherming. Meer informatie is daarover bijvoorbeeld te vinden via deze link naar een pagina van Microsoft. Raadpleeg daarnaast het beleid van de organisatie, gaven Roderick en Gert-Jan de digicoaches mee.
Een pagina van Microsoft bevat nog veel meer voorbeelden van nuttige toepassingen in de zorg. Soms zet je bovendien beter andere AI-oplossingen in. Bekijk bijvoorbeeld eens de oplossing voor persoonsbeelden bij Pameijer of de oplossing voor ontslagbrieven bij het UMC Utrecht.
Tijd, ondersteuning en positieve ervaringen
De mogelijkheden van Copilot zijn groot en soms nog lastig te doorgronden. De workshop behandelde tips als “Start klein, deel ervaringen, schaal op”, tips voor prompts, adoptiematerialen van Microsoft en de eerste 10 dingen om uit te proberen.

Digicoaches deelden vervolgens hun ‘aha-moment’: een eigen ervaring met Copilot waaruit hun duidelijk werd hoeveel waarde Copilot brengt. Via de chat kwamen vervolgens mooie aha-momenten en toepassingen uit de praktijk voorbij zoals: ‘plannen van nachtdiensten’, ‘genereren van ideeën voor een open dag’, ‘campagnes uitwerken’, ‘opstellen van content voor een leerinterventie’ en ‘gedichten voor collega’s’.
Aanbieding voor digicoaches
Wil je optimaal profiteren van Copilot binnen jouw organisatie? Tijdens deze praktijkgerichte training ontdekken deelnemers de kracht van van Copilot: van chatfunctionaliteit binnen Microsoft 365 tot volledige integratie met werkdata en slimme agents voor specifieke taken.
Er kan nog veel meer met Copilot
Voor gevorderde digicoaches werd afgesloten met een overzicht van nieuwe mogelijkheden in Copilot. Bekijk voor dat overzicht de presentatie of het relevante gedeelte uit het recente Microsoft 365 journaal van Delta-N.
Ben je benieuwd en wil je meer leren over Copilot? Bekijk dan onze training: Aan de slag met Copilot
Vragen
Er waren te veel vragen om allemaal te behandelen tijdens de workshops. Deelnemers die nog een open vraag hebben, kunnen contact zoeken met de sprekers via het contactformulier van Delta-N.
Deel dit bericht
