Boek jouw inspiratiesessie

AI-geletterdheid Copilot

AI-geletterdheid verplicht? Copilot maakt het simpel.

Sinds 2 februari 2025 moeten organisaties verplicht aan de slag met de AI-geletterdheid van werknemers. Voor organisaties die Microsoft 365 gebruiken is dat relatief eenvoudig. Organisaties zoals de Autoriteit Persoonsgegevens, Microsoft en Delta-N helpen daarbij op weg. 

De verplichting om aan de slag te gaan is opgenomen in artikel 4 in de AI-verordening.  

De verplichting is voor vrijwel alle organisaties relevant. AI-systemen worden immers steeds vaker officieel geïmplementeerd, en anders wel via omwegen gebruikt. 

Er zijn veel middelen beschikbaar om in te zetten bij het werken aan AI-geletterdheid.  

Algemene middelen van de Autoriteit Persoonsgegevens 

De Autoriteit Persoonsgegevens helpt organisaties op weg met voorbeelden, tips en inspiratie voor het inrichten van een aanpak. Bijvoorbeeld met een aanzet voor een meerjarig actieplan met algemene stappen zoals: 

  1. Bepalen van behoeften en uitdagingen 
  2. Vaststellen van concrete en meetbare doelen 
  3. Implementeren van strategieën en acties 
  4. Beoordelen van resultaten en verbeterpunten (hierna: herhaal stap 1-4)  

Maar meerjarige actieplannen passen niet bij iedere organisatie. Bovendien moeten ze vaak worden gecombineerd met specifiekere middelen. Daar helpt Microsoft bij op weg. 

Praktijkgerichte middelen van Microsoft 

Microsoft biedt veel middelen rond AI-geletterdheid: rond AI in het algemeen en Copilot in het bijzonder. 

Microsoft 365 Copilot Chat is het AI-systeem dat Microsoft 365 vrijwel al haar gebruikers zonder extra kosten ter beschikking stelt. Naast mogelijkheden zoals die in ChatGPT, verzorgt Microsoft bij Copilot Chat ook de integratie met andere apps en ondernemingsgegevensbescherming. Dat maakt Microsoft 365 Copilot Chat een uitstekend middel om te gebruiken bij initiatieven rond AI-geletterdheid.  

Microsoft 365 Copilot Chat biedt een goede eerste kennismaking met AI en een AI-systeem.  Maar vrijblijvendheid, in gebruik van Microsoft 365 Copilot Chat en de middelen van Microsoft rond AI-geletterdheid, levert vaak weinig op. Met Delta-N gaan medewerkers écht aan de slag. 

Aan de slag met Delta-N 

Van korte training tot uitgebreid programma. Heel algemeen of juist toegespitst op een toepassingsgebied. Delta-N biedt veel middelen om écht werk te maken van AI-geletterdheid en AI-toepassingen. Geleverd door waarmakers van Delta-N die inspireren, aanmoedigen, ondersteunen en doorpakken. Met een aanpak en selectie van middelen die passen bij de organisatie, aangepast aan de sector. 

Een voorbeeld van ons aanbod is de training Aan de slag met Copilot inclusief verslag na afloop. Een mooie kennismaking met Delta-N. Een eerste beeld bij mogelijkheden, vaardigheden en toepassingen. Én een verslag als aanzet voor discussie over een passend vervolg.

Delta-N helpt bijvoorbeeld: 

  • Bij het opstellen van AI-visie en -beleid 
  • Bij het wijzigen van instellingen in Microsoft 365 rond AI 
  • Bij het beveiligen van data die AI niet zomaar mag gebruiken 
  • Bij het trainen en ondersteunen van medewerkers  
  • Bij het structureren van de aanpak rond AI 

Samen ontdekken en realiseren we toepassingen met AI die hét verschil gaan maken.  

Maak werk van AI-geletterdheid 

Zonder AI-geletterdheid worden kansen gemist en grote risico’s genomen.  Delta-N maakt werk van de AI-geletterdheid binnen organisaties. De eerste stap? Dat is het opnemen van contact met één van onze klantadviseurs. Zij verkennen graag welke aanpak bij uw organisatie past. 

Delta-N helpt organisatie hierbij. We inspireren, faciliteren, configureren, begeleiden en verbeteren de inzet van de oplossingen die het beste passen bij jouw organisatie. We vertellen er graag meer over! [Neem contact op]

Over de auteur

Deze blog is geschreven door Gert-Jan Waterlander, Senior Moderne Werkplek Consultant