ReferentiesDevelopmentOntwikkeling van de BUIG applicatie

Gemeenten ontvangen van de Rijksoverheid geld voor de financiering van bijstandsuitkeringen. De zogenaamde Buig-budgetten. Achter de hoogte van deze budgetten gaan complexe berekeningen schuil. Gemeenten hebben daardoor vaak geen beeld van de te verwachten uitgaven en inkomsten.  Door alle kennis rondom Buig te bundelen in een webapplicatie, kunnen gemeenten nu inzicht krijgen in de Buig-gelden middels rapportages, vergelijkingen en prognoses.

Succesvol voorbeeld

De webapplicatie Buig is een gezamenlijk initiatief van onderzoeks- en adviesbureau APE Public Economics en Frontin PAUW.
Frontin PAUW is de eigenaar van de applicatie Product Algemene Uitkering voor het Web (PAUW). Een webapplicatie waarmee gemeenten de uitkering uit het Gemeentefonds kunnen berekenen en analyseren. De PAUW applicatie wordt inmiddels door 95% van de Nederlandse gemeenten gebruikt.

onderzoeks- en adviesbureau APE Public Economics APE is een onderzoeks- en adviesbureau gespecialiseerd in beleidsvraagstukken in de publieke sector. Binnen APE is alle kennis rondom de Buig-budgetten aanwezig. Leonie Gercama en Johan Vonk waren als specialisten op het gebied van de complexe Buig materie nauw bij het project betrokken.

Leonie Gercama: “Door de handen ineen te slaan met Frontin PAUW combineren we onze kennis van Buig met de ervaring van Frontin PAUW met applicaties op het gebied van gemeentefinanciën.”

De ontwikkeling van Buig

De keuze om Delta-N in te schakelen voor de ontwikkeling was een logische vanwege de jarenlange goede samenwerking rond de PAUW applicatie. Buig diende net als PAUW via het web benaderbaar en daardoor laagdrempelig en toegankelijk te zijn. Dat de PAUW applicatie als voorbeeld kon dienen qua architectuur en look-and-feel heeft het proces enorm versneld.

De Buig-applicatie bevat enkele innovatieve hoogstandjes. Aangezien de betrouwbaarheid van de data cruciaal is, is met name de import module waarin vele miljoenen records verwerkt worden, uitgegroeid tot het paradepaardje (asynchrone verwerking, stages, loosely-coupled componenten, cross-check validaties en een goede performance). Ook op reporting vlak zijn enkele uitdagingen overwonnen waarbij op basis van slimme templates, getallen, teksten, tabellen en grafieken in de rapportages zijn verwerkt. Door het innovatieve karakter is Buig mede tot stand gekomen door WBSO subsidies.
Voor APE was de samenwerking met Delta-N nieuw, maar er was vanaf het begin af aan een goed gevoel. Leonie Gercama: “Wij hebben de samenwerking met Delta-N gedurende het gehele traject als zeer prettig ervaren.”

Scrum

Er is een Scrum aanpak gehanteerd bij de ontwikkeling van Buig. Voor Delta-N is dit de standaard aanpak bij alle projecten, maar voor APE was deze nieuw. Scrum aanpak
Leonie Gercama: “Voor ons was dit een eerste kennismaking met Scrum. Dit was even wennen, maar is ons goed bevallen. We hebben een zestal sprints gedefinieerd waarin steeds nieuwe functionaliteiten zijn opgeleverd. Gedurende het hele traject is er nauw contact geweest met het team en als Stakeholders kregen we elke twee weken inzicht in de voortgang tijdens de Sprint Review. Voordeel van deze iteratieve aanpak is dat het de flexibiliteit bood om feedback van gemeenten nog tijdens de ontwikkeling te verwerken.”

Ter ondersteuning van de samenwerking en communicatie tijdens het project is gebruik gemaakt van een aantal tools. Visual Studio Team Services (VSTS) voor de ondersteuning van het Scrum proces, zoals de backlog met ontwikkelitems. Daarnaast is gebruik gemaakt van Office 365 Groups voor o.a. het delen van documenten.

Toekomst

Het traject is in de zomer van 2016 van start gegaan en in november stond er een volledige applicatie. Dat de applicatie sinds 1 januari officieel de eerste (proef)gebruikers heeft en alle functionaliteiten bevat die ze voor ogen hadden voor de eerste release, zorgt voor tevredenheid bij APE.

Leonie Gercama: “We zijn trots op wat er nu staat”

Inmiddels loopt de samenwerking gewoon door. Net als bij de PAUW applicatie zorgt Delta-N voor de ondersteuning van de applicatie, de hosting en support. Het ontwikkelproces is geautomatiseerd, zodat het mogelijk is om nieuwe functionaliteiten gezamenlijk te ontwikkelen en sneller beschikbaar te stellen aan de gemeenten.
Er wordt alweer gewerkt aan een nieuwe versie.

Leonie Gercama: “Gemeenten zullen bij het gebruik van Buig verbeterpunten tegenkomen en behoefte hebben aan nieuwe functionaliteiten. Deze ervaringen van gebruikers proberen wij meteen in de applicatie te verwerken. Wij stimuleren gemeenten ook om feedback te geven door gebruikerssessies te organiseren en een klankbordgroep op te richten. Ook kom ik zelf in mijn nieuwe rol als accountmanager veel bij gemeenten voor demonstraties en om ze op weg te helpen met de applicatie. Dit biedt veel inzicht in wat goed werkt en waar mogelijke verbeterpunten zitten.”

De doelstelling is om in het eerste jaar minimaal 10 gemeenten als gebruiker van Buig te verwelkomen. Een doelstelling waar nu, in het begin van het jaar, al op afgestevend wordt!
En daarna? “Ook op dit vlak PAUW achterna”


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afbeelding: Screenshot uit de Buig-applicatie