DevelopmentVijf redenen waarom elk bedrijf eigenlijk een techbedrijf zou moeten zijn

Banken, verzekeraars, reisbureaus en productiebedrijven doen het. Maar ook overheden, drinkwaterbedrijven en energieleveranciers. Al deze organisaties hebben de afgelopen jaren een flinke digitaliseringsslag gemaakt. En het daar niet bij gelaten. Om niet alleen relevant te zijn maar ook te blijven, gebruiken ze nieuwe technologieën om doorlopend veranderingen door te voeren. En goed voorbeeld doet volgen. Toch?

Waarom elk bedrijf eigenlijk een techbedrijf zou moeten zijn

Technologie als commodity

Relevant zijn en blijven als bedrijf kan eigenlijk niet meer zonder technologie. Dat geldt niet alleen richting klanten, maar ook richting je leveranciers en je medewerkers. Die technologie is echter voortdurend in beweging. Toepassingen die nog niet zo lang geleden nog onderscheidend waren, zoals videobellen en online boekingssystemen, zijn nu een commodity geworden. Dus moet je jezelf op andere manieren onderscheiden. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van Decision Intelligence (AI) en Hyper Automation (IoT) en aan te haken bij platforms die dit soort oplossingen (versneld) mogelijk maken. Met dagelijks nieuwe toepassingen en functionaliteiten is de cloud hier de ideale omgeving voor.

Duurzaamheid stimuleren

Naast concurrentieoverwegingen zijn er nog meer redenen om technologie als belangrijkste instrument voor verandering in jouw organisatie te verankeren. Zo biedt technologie veel mogelijkheden om duurzaamheid naar een hoger niveau te tillen. Denk aan verbetering van de kwaliteit van (publieke/maatschappelijke) diensten en aan betere/efficiëntere zorg dankzij bijvoorbeeld betere voorspellingen en gerichter advies. Daarnaast willen niet alleen werknemers maar ook steeds meer werkgevers een bijdrage leveren aan het maatschappelijk belang en niet meer uitsluitend met omzet en winst bezig zijn.

Zelforganiseren, faciliteren en experimenteren

Enigszins in het verlengde hiervan zien we ook veel kansen voor technologie om veranderingen in bedrijfsculturen te faciliteren. Dat gaat een stuk verder dan thuiswerken en omvat ook moeiteloos samenwerken met partijen overal ter wereld,. Daarnaast werken steeds minder bedrijven langs strenge hiërarchische lijnen en zijn managers dankzij technologie beter in staat meer faciliterend te opereren. Verder zien steeds meer bedrijven, met het oog op innovatie, het belang in van experimenteren om het verschil te kunnen maken. Daarbij is fouten maken geaccepteerd. Deze aanpak heeft zich ook bij Delta-N zelf bewezen als aanjager van innovatie.

Van gesloten naar open ecosystemen

Een ander vlak waarop technologie van grote waarde kan zijn, is de transitie van gesloten naar open ecosystemen en brancheoverschrijdende samenwerking. Het is van strategische waarde om je opdrachtgevers te integreren binnen jouw systemen en het werk te verleggen naar het begin van de productieketen (shift left). Denk aan banken die hun betalingssystemen (via API’s) aan derden ontsluiten, zoals voor boekingssystemen, en aan organisaties als Thuisbezorgd.

Krapte op arbeidsmarkt

Tot slot doet de actualiteit rondom de extreme krapte op de arbeidsmarkt ook een duit in het zakje. De arbeidsmarkt kan namelijk de economische groei niet bijbenen, wat de noodzaak om flinke efficiency- en automatiseringsslagen te maken alleen maar verder onderstreept. Hetzelfde werk, of meer, moet immers met minder mensen worden gedaan.

Wij adviseren jou om goed na te denken hoe de inzet van moderne technologie jou kan helpen. Een belangrijke eerste stap is te bepalen waar je nu staat. Onze Business Scan kan helpen dit inzichtelijk te maken. Meer weten? Neem contact op via 085 - 487 52 00 of info@delta-n.nl.

  • Applicatie-modernisering-banner