De manier waarop we werken is de afgelopen anderhalf jaar drastisch veranderd. Na een periode van noodgedwongen thuiswerken, lijkt bij veel bedrijven een mix tussen vanuit huis en vanaf kantoor werken (oftewel hybride werken) de nieuwe norm te worden. Maar hoe zorg je ervoor dat je medewerkers in deze hybride werkomgeving optimaal presteren, zich verbonden blijven voelen met de organisatie en de werk-privé balans niet verstoord raakt? Microsoft Viva biedt hierbij een innovatieve oplossing door medewerkers te ondersteunen en verbinding te creëren, ongeacht waar ze werken.
Microsoft heeft met Microsoft Viva een krachtige oplossing gelanceerd om deze uitdagingen aan te pakken. Viva is een ‘Employee Experience Platform’ dat verder bouwt op de kracht van Microsoft 365 en Teams. Het platform helpt organisaties om medewerkers betrokken te houden, hen te ondersteunen in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling en hun productiviteit te verhogen in een hybride werkomgeving.
Met Microsoft Viva geef je medewerkers de tools die ze nodig hebben om zich verbonden te voelen, optimaal samen te werken en een gezonde werk-privébalans te behouden. Het platform bestaat uit vier modules die eenvoudig te gebruiken zijn binnen Microsoft Teams, waardoor alles binnen handbereik is.

Viva Topics
Het beschikbaar stellen van de juiste informatie op het moment dat gebruikers dit nodig hebben is voor veel bedrijven een uitdaging. Zeker voor nieuwe medewerkers kan het lastig zijn om bepaalde bedrijfstermen goed te begrijpen of de juiste informatie te vinden. Door informatie en kennis uit de hele organisatie automatisch te organiseren per ‘topic’ kan Viva Topics gebruikers hierbij ondersteunen. Met behulp van Artificial Intelligence (AI) worden gerelateerde personen, sites, bestanden en pagina’s weergegeven op één centrale pagina. Vanuit de getoonde items kan eenvoudig doorgeklikt worden naar het betreffende item. Hierdoor kunnen gebruikers eenvoudiger informatie vinden en beschikbare kennis benutten in hun werk, waardoor er geen tijd meer verloren gaat aan het zoeken naar de bedrijfsinformatie.
Het beschikbaar stellen van de juiste informatie op het moment dat gebruikers dit nodig hebben is voor veel bedrijven een uitdaging. Zeker voor nieuwe medewerkers kan het lastig zijn om bepaalde bedrijfstermen goed te begrijpen of de juiste informatie te vinden. Door informatie en kennis uit de hele organisatie automatisch te organiseren per ‘topic’ kan Viva Topics gebruikers hierbij ondersteunen. Met behulp van Artificial Intelligence (AI) worden gerelateerde personen, sites, bestanden en pagina’s weergegeven op één centrale pagina. Vanuit de getoonde items kan eenvoudig doorgeklikt worden naar het betreffende item. Hierdoor kunnen gebruikers eenvoudiger informatie vinden en beschikbare kennis benutten in hun werk, waardoor er geen tijd meer verloren gaat aan het zoeken naar de bedrijfsinformatie.
Viva Connections
Met Viva Connections worden medewerkers betrokken bij ontwikkelingen binnen uw organisatie door middel van een gepersonaliseerde omgeving in Microsoft Teams. Naast het feit dat bedrijfsinformatie hierdoor gemakkelijker te vinden is, zorgt Viva Connections ervoor dat er meer verbinding is tussen thuiswerkers en hun team. Het kan gezien worden als een digitaal alternatief voor de kantoorervaring waarbij bedrijf- en beleidsnieuws, meetings, Microsoft 365 en Sharepoint allemaal samengebracht worden in één app: Microsoft Teams.

In feite is Viva Connections een verbinding tussen uw huidige Modern Sharepoint Intranet en Teams. Connections biedt echter mogelijkheden tot uitbreiding van het huidige intranet met verschillende Microsoft 365-apps zoals Microsoft Stream of Yammer. Door de gepersonaliseerde dashboards krijgt iedere medewerker de informatie te zien die voor hem/haar het relevantst is. Met de toevoeging van Viva Connections aan uw Teams-omgeving creëert u één centraal startpunt voor alle interne communicatie binnen uw organisatie.

Viva Insights
Verbeter productiviteit én welzijn van medewerkers op basis van de inzichten uit Viva Insights.
Door al het thuiswerken is het voor veel mensen een stuk lastiger geworden om een scheiding te maken tussen werk en privé. Insights is gericht op het ondersteunen van werknemers in het maken van een gezonde inrichting van hun werkzaamheden. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door gebruikers te helpen met het plannen van meetings en hierbij rekening te houden met het nemen van voldoende pauzes. Verder zullen er in de toekomst ook diensten van derde partijen geïntegreerd worden binnen Viva Insights zoals “Headspace”, een applicatie voor meditatie en mindfulness.
Insights voor managers
Naast persoonlijke inzichten biedt Insights ook de mogelijkheid aan managers of bedrijfsleiders om inzicht te krijgen in het welzijn van de medewerkers binnen hun team of organisatie. Hiermee worden managers gewezen op patronen die kunnen leiden tot een burn-out en stress, zoals te veel meetings of regelmatig overwerken. Ook worden hier tips en best practices aangeboden waarmee het welzijn van de werknemers bevorderd kan worden.

Viva Learning
Investeren in de ontwikkeling van personeel is van groot belang, zowel voor de organisatie als voor het personeel. Met Viva Learning wordt het leren een vast onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden van werknemers.
Viva Learning is een Teams-app gericht op het vereenvoudigen van het leerproces door alle relevante leerbronnen te verzamelen op één plek. Zo kunnen medewerkers leerbronnen met elkaar delen of kunnen managers cursussen aan medewerkers toewijzen en de voortgang van hun leertraject bijhouden.
Door de Viva Learning module toe te voegen aan een specifiek Team kunnen alle relevante leerbronnen voor dat Team eenvoudig gevonden en doorlopen worden door alle belanghebbenden. Het toewijzen van passende leerbronnen aan Teams zorgt ervoor dat gebruikers te allen tijde beschikking hebben tot de informatie die zij nodig hebben voor het uitvoeren van hun werkzaamheden.
De content binnen Viva Learning kan vanuit Microsoft diensten komen zoals Microsoft Learn en Linkedin Learning, maar ook van derde partijen zoals Pluralsight, Skillsoft of Coursera. Naast deze bronnen kunt u ook bronnen uit uw eigen organisatie aan Viva Learning koppelen.
Digitale brug tussen thuiswerker en organisatie
Met Microsoft Viva wordt er een (digitale) brug geslagen tussen de organisatie en haar thuiswerkers. Met het oog op de veranderingen in de manier van werken ziet het platform er veelbelovend uit. Maar net als andere applicaties hangt de meerwaarde sterk af van de wijze waarop een organisatie deze inzet. Bij Delta-N volgen we de ontwikkelingen rond Microsoft Viva op de voet en hebben we al de nodige ervaring met Viva opgedaan. Wil je advies over hoe je de mogelijkheden van Viva binnen jouw organisatie optimaal kunt benutten? Neem dan contact met ons op via 085 - 487 52 00. Wil je meer weten over Viva? Kijk dan ons webinar over Microsoft Viva terug. Vul onderstaand formulier in en je kunt de video direct bekijken.