DevOpsIs dit Scrum? – User stories

Scrum is als framework inmiddels bekend. Doordat veel bedrijven toch hun eigen draai geven aan het framework en de praktijken eromheen, zie ik wel een verbastering ontstaan van de termen die gebruikt worden.

In deze serie van blogs ga ik in op verschillende praktijken die door velen al gezien worden als onderdeel van Scrum, maar dit niet per se zijn. Het zijn vaak (goede) invullingen in het framework en ik leg dat vaak uit met de analogie dat Scrum een kleurplaat is: de lijntjes staan vast. De invulling (of kleur) is door elke organisatie zelf te bepalen, maar verandert het Scrum framework niet.

User Stories
Of het nu blauw of rood is, het blijft duidelijk een dak

De aanloop

Dit eerste blog gaat over User stories. De officiële term in Scrum is; Product backlog item of PBI. Scrum laat open hoe je dit invult. De term User stories komt uit de koker van eXtreme Programming (XP),waar veel verschillende bekende praktijken vandaan komen. Alistair Cockburn wordt gecrediteerd voor het verzinnen van de term “User stories”.

De bedoeling van een User story is om iedereen een duidelijk beeld te geven van de te maken software. Of beter nog, om een gezamenlijk beeld te geven zodat iedereen over hetzelfde praat.
Bij voorkeur is een User story geschreven zonder jargon.

Op een bepaald moment is een template ontstaan om User stories een structuur te geven (denk aan de minimale eisen voor een User story). Deze “eisen” waren:
– Wie?
– Wat?
– Waarom?
Dit is gevormd naar de bekende zinnen, zoals een User story “hoort” te zijn.

As a <who>
I want <what>
So I can <why>

Tegenwoordig zie je in veel product backlogs deze drie regels staan als invulling van een product backlog item/ User story (en dat is dan alles wat je als invulling ziet).

De uitdaging

Het probleem is natuurlijk dat je functionaliteit die direct waarde moet opleveren vaak niet kunt beschrijven in drie regels. Je hebt meer tijd en ruimte voor nodig om de specifieke wensen te beschrijven. Deze drie bekende regels zijn dan ook een middel dat je helpt om kort uit te leggen wat de bedoeling is. Het is echter zeker niet het enige wat je moet of kunt doen om een nieuwe wens te beschrijven. Het is ook niet de definitie van een User story.

De uitdaging zit in het begrijpen dat een User story een middel is om wensen over te kunnen brengen tussen mensen die verschillende talen spreken (de taal van de business en de taal van de ontwikkelaar). De bekende drie regels zijn een middel om de User story een richtlijn te geven. Voor meer informatie zie mijn blog over User stories.

Overige misverstanden rond User stories

Dat de drie regels zelf de User story zijn en niet meer, is niet het enige misverstand omtrent User stories. Eén van de andere misverstanden is dat User stories story points moeten hebben.
Ik zal op story points (of planning poker) later terugkomen in een andere blog, maar kort door de bocht is een User story een verhaal over hoe functionaliteit moet werken en zijn story points de inschattingen van de hoeveelheid werk die geleverd moet worden om die functionaliteit te laten werken. Ze kunnen elkaar aanvullen, maar hebben elkaar niet nodig.

Een ander misverstand is dat alleen User stories op de backlog mogen staan. Even buiten het feit, dat Scrum nergens spreekt over User stories, is Scrum wel heel duidelijk dat ook verbeterpunten uit de retrospective als PBI op de product backlog komen te staan. Daarnaast is het nog steeds mogelijk dat bugs gevonden worden en hoe neem je die dan op in de backlog? Als user story? En dan ook via het formaat: “als gebruiker wil ik dat deze bug opgelost wordt, omdat de software niet goed werkt”?

Misverstanden rond User stories

User stories zorgen met voldoende refinement, dat iedereen een olifant ziet

Conclusie:

User stories zijn een middel om te zorgen dat alle partijen, zowel die met wensen als die de oplossing kunnen bieden, met elkaar eens kunnen zijn wat nodig is om deze wens werkelijkheid te laten worden. Het idee van User stories is wat verbasterd in de loop van de jaren, maar laat je daar niet door afleiden. Ze vormen nog steeds een middel en kunnen zowel ten goede als ten slechte ingezet worden.

Laat User stories weer een middel zijn en niet een einddoel!

Vragen over de juiste toepassing van Scrum of hier ondersteuning bij nodig? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via 085 – 487 52 11. Vind je het leuk om ervaringen uit te wisselen rondom scrum, schrijf je dan eens in voor een Scrum Round Table.

Alex Roos, DevOps Consultant