DevelopmentEen slechte gebruikerservaring maakt meer kapot dan je lief is

In onze blogreeks over de nadelen van verouderde applicaties hebben we ingezoomd op hoge kosten voor beheer, stagnerende doorontwikkeling en haperende beveiliging. Naast deze aspecten moet de ontevredenheid wegens een slechte gebruikerservaring niet worden onderschat. En daar weten concurrenten doorgaans wel raad mee.

Een slechte gebruikerservaring maakt meer kapot dan je lief is

Het belang van goede User Experience

Applicaties vormen een belangrijk onderdeel van het werk en daarom is het belangrijk dat je er prettig mee kunt werken. Dit geldt niet alleen voor apps die je voor klanten ontwikkelt, maar ook voor de applicaties die je intern gebruikt. Dat er allerlei opleidingen bestaan op het gebied van User Experience (UX) is wat dat betreft niet voor niets. Goede User Experience kan voor verhoging van sales en terugkerende klanten zorgen. En is de gebruikerservaring ondermaats, dan gaat dat wringen. De frustratie onder gebruikers varieert van verborgen en onlogische (niet-intuïtieve) functionaliteit en een vlakke leercurve tot een beperkte mate van flexibiliteit. Het gevaar is dan groot dat er een ‘schaduw-IT’ ontstaat, omdat gebruikers zelf wat gaan knutselen en/of zonder overleg met de IT-afdeling andere applicaties gaan gebruiken.

Veel voorkomende frustraties

Andere nadelen en bronnen van frustratie zijn:

  • De applicatie voelt oud aan, is traag en loopt geregeld vast.
  • De applicatie is gebruikersonvriendelijk.
  • De applicaties werken niet of slecht op devices zoals smartphone en tablet (non-responsive).
  • Bij oude applicaties komt het voor dat de data niet altijd up-to-date is, omdat deze op de achtergrond nog verwerkt moet worden.
  • Nieuwe features c.q. gebruikerswensen laten lang op zich wachten of komen er domweg niet.
  • Werken met verouderde applicaties is bepaald niet hip en stoot met name nieuwe medewerkers af.
  • Het kost functioneel beheerders veel tijd kwijt om data vast te leggen in de applicatie. Gebruikers moeten op hun beurt veel schermen openen, onnodige handelingen verrichten en/of data meerder keren invoeren om bepaalde zaken boven water te krijgen.

Moderniseren

Al deze nadelige effecten vertalen zich uiteindelijk in ontevreden klanten én medewerkers die mogelijk zelfs vertrekken. En zie dan maar weer een nieuw talent aan je te binden! We begrijpen uiteraard dat een volledig nieuwe applicatie bouwen in veel gevallen (te) veel impact heeft. Wat we wél kunnen doen is jouw applicatie(s) moderniseren. Dit kan variëren van een aantal slimme ingrepen om de UX te verbeteren tot een volledige rebuild. Dus is jouw applicatie aan een moderniseringsslag toe, neem dan contact op met Heiko Wijtenburg via heikow@delta-n.nl of 085-487 52 21.

Wil je meer weten over de risico's van verouderde applicaties, welke scenario's er zijn voor modernisering en wat dat je oplevert? Download dan ons whitepaper applicatie modernisering.

Dit is deel 3 van een vijfluik over de risico’s van verouderde applicaties. Lees ook onze blogs over oplopende beheerkosten en de belemmeringen bij doorontwikkeling van verouderde applicaties.

  • Wil jij ook dagelijks Mederne Applicaties bouwen? Bekijk vacatures!