‘Een beetje’ aan DevOps doen bestaat niet
Is jouw organisatie met DevOps gestart, maar blijven de gedroomde resultaten uit? Of wil je ermee beginnen? Om maar met de deur in huis te vallen: DevOps is geen toverstaf. Het is een beetje als voetballen: iedereen kan wel tegen een bal aan schoppen, maar dat maakt je nog geen prof. Als je niet op de juiste manier met DevOps omgaat, leidt dat tot ‘onnodig balverlies’ en kom je nooit in de buurt van het doel.
Time-to-market
In een goed functionerende DevOps-organisatie neemt de kans op fouten na een release in de regel met circa 80% af. Zit jouw organisatie daar dik onder, bijvoorbeeld omdat releases relatief veel incidenten bevatten en/of omdat het naar verhouding lang duurt om de dienstverlening te hervatten na het optreden van een fout, dan loopt logischerwijs ook je deployment frequency omlaag. Het duurt dan dus langer voor je feedback van de klant hebt en dat resulteert weer in een langere time-to-market. Met als bijkomende nadeel dat het (nog) langer duurt voordat een fout in de productie kan worden achterhaald en hersteld. In het uiterste geval kan dit, zeker in combinatie met bijvoorbeeld gebrekkige beveiliging, tot imagoschade leiden.
Veel tijdbesparing
Als je DevOps op de juiste manier implementeert en in stand houdt, kun je als team - en uiteindelijk als organisatie - sneller op marktontwikkelingen inspelen. Doe je dat onvoldoende of helemaal niet, dan kun je zomaar voorbijgestreefd worden door de Ubers, Picnincs en Airbnb’s van vandaag. Traditionele postorderbedrijven als Wehkamp en Otto kunnen er met een concurrent als bol.com over meepraten. Verder heeft onderzoek door DevOps Research Assessment (DORA) aangetoond dat ‘goede’ DevOps-organisaties tot ruim 20% minder tijd kwijt zijn aan ongepland werk wanneer ze op de juiste manier in DevOps investeren. Met betrekking tot beveiliging is de tijdsbesparing nog veel groter. Omdat je security al in je productontwikkeling meeneemt, is het logisch gevolg dat beveiligingsissues minder vaak voorkomen. Allemaal kostbare tijd die teams beter kunnen besteden aan het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten.
DevOps als ‘tool’ voor recruitment
Daar komt bij dat een goed functionerende DevOps-organisatie motiverend werkt voor de (ontwikkel)teams. Omdat teamleden niet alleen verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen van software, maar ook voor het in productie brengen en releasen, is de betrokkenheid veel groter. Hetzelfde geldt voor de relatief hoge mate van vrijheid in de manier van werken en de keuze voor tools waarmee men dagelijks werkt. Het werken in zulke zelfregulerende teams slaat zeker bij jongeren goed aan. Daarmee is DevOps dus niet alleen een bruikbaar middel om huidige medewerkers vast te houden, maar ook om nieuwe medewerkers aan te trekken. En dat is op dit moment geen overbodige luxe.
Marcel Groennou, DevOps Consultant
Meer weten over ons DevOps Program en wat het voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan gerust contact op met Miquel Asmus via miquela@delta-n.nl of op 085 487 52 20.