Ontwikkeling online bestelomgeving

Met de ontwikkeling online bestelomgeving MijnBosman.com heeft Bosman het voor klanten nog makkelijker gemaakt om online medische hulpmiddelen en ondersteuning te bestellen. Delta-N heeft met MijnBosman.com een snelle, veilige en gebruikersvriendelijke webshop ontwikkeld.
Veilig en gebruiksvriendelijk
Bij de ontwikkeling online bestelomgeving MijnBosman.com stond gebruiksgemak en veiligheid centraal. Zowel klanten als niet-klanten kunnen 24 uur per dag eenvoudig en snel de benodigde hulpmiddelen bestellen. Dankzij een beveiligde en versleutelde verbinding is de bestelomgeving zeer veilig. Daarnaast is er een extra optie toegevoegd voor inloggen met sms-verificatie, waarbij de klant zelf kiest of hij hiervan gebruik maakt.
Om de bestelomgeving laagdrempelig en snel te maken, moest de zoekfunctie optimaal presteren. Dit was een uitdaging, omdat de productencatalogus inclusief bijbehorende logica in een extern systeem (Dynamics Nav) wordt beheerd. Door gebruik van webservices en slimme client-side technieken is de catalogus zeer snel doorzoekbaar.
Een extra functionaliteit die het gebruiksgemak verhoogt, is de persoonlijke omgeving. Klanten die hun bestelling declareren bij hun zorgverzekeraar krijgen alleen de hulpmiddelen te zien die zij standaard bestellen.
Betalen en bezorgen
Voor de financiële afhandeling biedt de online bestelomgeving verschillende opties. Vergoedbare hulpmiddelen worden door Bosman direct gedeclareerd bij de zorgverzekeraar. Voor niet-vergoedbare producten heeft Delta-N een complete betalingsmodule geïmplementeerd. Hiermee kunnen klanten eenvoudig en veilig betalen via iDEAL of creditcard.
Daarnaast biedt de bestelomgeving verschillende bezorgopties. Klanten kunnen hun bestelling thuis of op het werk laten bezorgen. Ook is de PostNL Pakjegemak-plugin geïntegreerd, waarmee klanten tijdens het bestelproces een afhaalpunt kunnen kiezen via een Google Map-weergave.
Scrum-aanpak bij de ontwikkeling
Zoals bij ieder ontwikkelproject van Delta-N, werd de ontwikkeling van de online bestelomgeving uitgevoerd volgens de Scrum-methodiek. In korte sprints werd steeds een werkende versie opgeleverd, zodat Bosman direct kon testen en feedback kon geven.
Bosman organiseerde gestructureerde testsessies, waarvan de bevindingen werden bijgehouden in een centrale ‘Product Backlog’. Door alle acties centraal vast te leggen, hadden alle betrokkenen op ieder moment inzicht in de status van de ontwikkelacties. De inzet van Team Foundation Server (TFS) als ondersteunende tool maakte het mogelijk om automatisch de grafiek die de voortgang van het project weergeeft (de burndown) naar het team en de Product Owner te laten mailen.
“We hebben Delta-N voor de ontwikkeling van de online-omgeving ingeschakeld omdat Delta-N over alle benodigde expertise beschikt. Daarbij had Delta-N al diverse andere projecten naar tevredenheid voor ons uitgevoerd.“
- Product Owner -
Over Bosman
Bosman is een leverancier van medische hulpmiddelen, ondersteuning en advies voor mensen met chronische aandoeningen, zoals diabetes. De organisatie bedient zowel particulieren als zorginstellingen en professionals.
De online bestelomgeving MijnBosman.com ging in augustus live. Binnen korte tijd waren er al honderden registraties en tientallen bestellingen verwerkt. De verwachting is dat dit aantal snel zal groeien.
Bosman Medische Hulpmiddelen is inmiddels overgenomen door OneMed.
Project: Ontwikkeling online bestelomgeving
Organisatie: Bosman, OneMed
Branche: Zorg
Producten/diensten: MVC, Client side technieken, Dynamics NAV, web development, betalingsmodules, Unit testing en User Interface design