
Je hele workflow automatiseren? Dit kan met AI-agents
Waarom steeds meer bedrijven AI-agents gebruiken
Nieuwe klanten vinden, voorraden bijhouden en de ICT-structuur monitoren — veel van de dingen die je moet doen, zijn eigenlijk steeds weer dezelfde stappen. Dat kost tijd en energie, maar hoort nou eenmaal bij de dagelijkse gang van zaken.
En natuurlijk hebben we tegenwoordig Copilot en ChatGPT om het werk sneller en beter uit te voeren. De losse stappen in elk proces gaan sneller, maar de stappen blijven hetzelfde.
En dat is precies waarom steeds meer organisaties AI-agents inzetten.

Het verschil tussen AI en een agent
Een AI-agent is de overtreffende trap van een chatbot zoals ChatGPT. Het verschil: ChatGPT handelt niet zelfstandig, een agent wel.
Een agent is namelijk ingesteld om een bepaald doel te bereiken, en gebruikt AI om te bepalen hoe dat doel gehaald wordt.
Denk aan het verschil tussen:
“Schrijf een mail voor een prospect”
en:
“Vind elke dag tien prospects op LinkedIn en stuur informatie over ze naar de salesafdeling.”
Die laatste opdracht vraagt om initiatief, en dat is precies wat een AI-agent doet. Als je eenmaal hebt ingevoerd wat de agent moet doen, dan regelt hij de rest zelf.
Van denken naar doen
Een AI-agent is dus eigenlijk als een junior medewerker. Je geeft aan wat het doel is, en de agent gaat zelf aan de slag. En die digitale collega kun je voor van alles inzetten:
- Voorraadbeheer: Hebben we genoeg voorraad om te leveren? De agent houdt dagelijks de voorraad bij, rekent uit hoeveel bestellingen er waarschijnlijk nog komen, checkt de levertijd, en stuurt op tijd een mailtje naar de inkoper.
- Klantenservice: Een klant mailt met een probleem. De agent herkent het, analyseert vergelijkbare gevallen in oude tickets, en mailt zelf een passende oplossing terug (of stelt een concept op voor de klantenservicemedewerker).
- Sales: Drie klanten in een sector zijn erg tevreden? De agent zoekt vergelijkbare potentiële klanten, mailt die lijst naar de salesafdeling, inclusief een rapport met suggesties over hoe de klant het best benaderd kan worden.
- Innovatie De AI-agent monitort LinkedIn en groepen op Facebook om te zien wat er speelt binnen je doelgroep. Waar lopen ze tegenaan? Wat zijn hun problemen? Elke week ontvangt het MT een overzicht van het sentiment in de markt en kan daar de dienstverlening op aanpassen.
Klinkt mooi! Hoe kom ik aan een agent?
AI-agents zijn geen toekomstmuziek, maar de stille kracht achter steeds meer organisaties. En dat is waar Delta-N bij helpt.
Wij ontwerpen en implementeren AI-agents, afgestemd op de behoeften van onze klanten. Dat betekent dat we met je in gesprek gaan, kijken wat je nodig hebt, en een maatwerkoplossing bieden.
Wil je weten wat een samenwerking oplevert? Neem contact op en we sparren graag over de mogelijkheden voor jouw organisatie door een AI-agent op maat,
Over de auteur
Mark Bekooy is AI-engineer bij Delta-N en bedenkt slimme manieren om organisaties beter te maken.

Deel dit bericht
