Steeds meer bedrijven beginnen eraan: een eigen chatbot met AI. De chatbot kan worden toegevoegd aan het intranet en helpt medewerkers met hele specifieke vragen. Maar waarom zou je daaraan beginnen?
In tijden van personeelstekort kiezen veel organisaties ervoor om "wannahaves" te schrappen en zich alleen te richten op de "musthaves". Dit is begrijpelijk, maar niet altijd de slimste keuze.
Wat als je juist die taken kunt behouden die kwaliteit toevoegen aan je bedrijf, door simpelweg de repetitieve taken uit te besteden? Niet aan nieuwe medewerkers, maar aan AI?
En dat is waar chatbots mee gaan helpen.
Chatbots bestaan al jaren, maar de nieuwste generatie AI-chatbots is veel geavanceerder. Ze kunnen niet alleen eenvoudige vragen beantwoorden, maar ook complexe taken uitvoeren dankzij verbeterde natuurlijke taalverwerking en machine learning.
Dit betekent dat ze beter in staat zijn om context te begrijpen en relevantere antwoorden te geven. Bovendien klinken de antwoorden menselijker en natuurlijker, wat de interactie aangenamer maakt.
Minder tijd besteden aan ‘saai werk’
Vaak zijn medewerkers veel tijd kwijt aan dezelfde taken. Dit zie je vooral op ondersteunende afdelingen, afdelingen die de andere afdelingen helpen.
Het idee achter zo'n chatbot is simpel:
- Je voedt de chatbot met relevante documenten
- De chatbot leest ze én begrijpt ze
- Je stelt de chatbot in op de juiste 'tone of voice'
- De chatbot wordt geplaatst, bijvoorbeeld op het intranet
- De meest voorkomende vragen worden zo afgehandeld
Dit zorgt voor tijdswinst op die afdelingen. Die zijn nu vaak veel tijd kwijt aan het beantwoorden van vragen die niet nodig waren, omdat het antwoord ook wel in een handleiding of op het intranet stond.
Maar ik snap de medewerkers wel. Het is namelijk heel menselijk om op een vraag een antwoord te willen, zonder heel SharePoint te moeten doorzoeken. Een chatbot neemt ze al dat werk uit handen.
Voorbeelden van toepassingen
Voor welke afdelingen is een chatbot handig? Ik geef je een paar voorbeelden van nuttige toepassingen.
- Een HR-bot: Medewerkers kunnen een HR-vraag stellen, waarbij de AI het antwoord baseert op de documenten die je zelf hebt geüpload.
- Een AI-jurist: Elk bedrijf heeft regelgeving om aan te voldoen. Door alle relevante regelgeving te uploaden naar de AI, maak je een digitale vraagbaak die elke regel nauwkeurig uitlegt.
- Een virtuele ICT-afdeling: Wordt de ICT-afdeling overspoeld met relatief simpele vragen die de medewerker ook gewoon uit de handleiding had kunnen halen? Dan kan een chatbot uitkomst bieden, simpelweg door het antwoord uit de handleidingen samen te vatten. Zo houden de ICT'ers hun handen vrij voor de echte problemen.
Hoe kom je aan een eigen AI?
Een eigen AI-bot, die bouwen we voor je. Wil je ook meer doen met minder mensen? Neem contact op en we gaan kijken wat dit je oplevert.
Over de auteur
Mark Bekooy is AI engineer bij Delta-N. Hij helpt bedrijven om repetitieve taken te elimineren, zodat er tijd overblijft voor kwaliteit en innovatie. Ook in tijden van personeelstekorten. Meer weten? Neem contact op en Mark vertelt je alles over de mogelijkheden.