ReferentiesRonald McDonald – Speeldek applicatie

Digitalisering bij Ronald McDonald Huis dankzij Speeldek applicatie

Ronald McDonald Huis Rotterdam

Als onderdeel van ons MVO-beleid selecteren we periodiek een goed doel dat we met onze expertise kunnen helpen. Eén van deze goede doelen is het Ronald McDonald Huis Sophia in Rotterdam. Sinds 2016 maken zij gebruik van een applicatie die wij voor hen gebouwd hebben. In 2021 hebben we deze applicatie volledig gemoderniseerd.

Essentiële digitalisering

In 2015 is een team van developers van Delta-N gestart met de ontwikkeling van een applicatie voor het Ronald McDonald huis Sophia in Rotterdam.


“Het bedrijf Delta-N heeft de Speeldek applicatie voor ons
helemaal voor niets gebouwd. Geweldig! ”

- Marieke Van Lier-Scholten, Assistent manager Speeldek -


Het ging hierbij om een applicatie voor het Speeldek. Dit is een dagopvang voor broertjes en zusjes van zieke kinderen die opgenomen zijn of behandelddigitalisering van het Speeldek worden in het Erasmus MC-Sophia. Zij kunnen daar fijn spelen zodat de ouders met een gerust hart bij hun zieke kind kunnen zijn. De begeleiding en verzorging is in handen van vrijwilligers met ondersteuning van het management van het Ronald McDonald Huis.

Tijdens het eerste gesprek met de betrokkenen bleek dat digitalisering essentieel was voor het Speeldek. De administratie vond nog grotendeels plaats op papier en er was nooit een duidelijk overzicht van de aanwezige kinderen. Met behulp van 3 multomappen en 2 markeerstiften kon de dagelijkse administratie worden bijgehouden.

Om hier een eind aan te maken heeft Delta-N de Speeldek applicatie ontwikkeld. De applicatie bood alle gewenste functionaliteit en was tegelijkertijd zeer gebruikersvriendelijk, zodat ook de minder-technische vrijwilligers ermee uit de voeten kunnen.

Modernisering Speeldek

Na de oplevering van de Speeldek Applicatie in 2016 is Delta-N het beheer blijven doen en zijn er tussentijds kleine verbeteringen doorgevoerd. Onlangs is er een volledig vernieuwde versie neergezet. Zowel de applicatie als het ontwikkelproces is volledig gemoderniseerd. Hierdoor is de applicatie weer gebaseerd op de nieuwste technologieën en zijn features nog sneller toe te voegen. Daarnaast is Speeldek 2.0 geoptimaliseerd voor mobiel gebruik en is de privacy van de kinderen en hun ouders nog beter (volgens GDPR) gewaarborgd. Het is nu ook mogelijk voor ouders om via een e-maillink zelf gegevens toe te voegen. Dit ontlast de vrijwilligers van administratieve taken, waardoor ze nog meer tijd hebben voor de kinderen.

 


“Delta N heeft de afgelopen tijd hard gewerkt om onze Speeldek app te verbeteren. Hierdoor voldoet de app aan alle eisen op het gebied van dataveiligheid. Daarnaast kunnen ouders nu op hun eigen device hun kind al inschrijven voordat ze naar het Speeldek komen. Voor het Speeldek minder administratieve handelingen en dus meer tijd voor de kinderen die komen spelen."

- Marieke Van Lier-Scholten, Assistent manager Speeldek -


Over Speeldek applicatie

De applicatie die is ontwikkeld bestond initieel uit 4 hoofdonderdelen:

De registratie van de gegevens van het kind.

Hierbij moet niet alleen worden gedacht aan de NAW-gegevens van het kind, maar ook contactgegevens van de ouders. Daarnaast is het voor de vrijwilligers van het speeldek ook van belang om informatie in te winnen over de zieke broertjes of zusjes die zich op dat moment in het ziekenhuis bevinden.

Een overzicht van alle kinderen die op dit moment aanwezig zijn op het speeldek.

Door middel van deze functionaliteit kunnen de multomappen volledig worden vervangen. Wanneer er een kind komt spelen op het speeldek kan deze op een zeer eenvoudige manier worden aangemeld. Alle aanwezige kinderen kunnen duidelijk worden weergegeven op één pagina en worden gefilterd op verschillende attributen zoals: “mag dit kind buitenspelen?” of “heeft dit kind waterpokken gehad?”. Door middel van onze mobile-first aanpak is de applicatie op alle apparaten te gebruiken die beschikken over een moderne browser. Hierdoor kunnen de vrijwilligers van af elke plek op hun iPad de administratie bijhouden of snel gegevens van een kind erbij halen.

Een rapportagesysteem dat rapporten genereert op basis van bezoeken van kinderen.

Omdat het huis gefinancierd wordt door een stichting, moet het huis soms hun resultaten delen. Door middel van onze rapportagetool kunnen meerdere rapporten worden geproduceerd die een antwoord bieden op deze vraag. Deze rapporten zijn bijvoorbeeld: Aantal bezoeken gemiddeld per maand, aantal bezoeken door pietje in de maand oktober of zelfs de hoeveelheid bezoeken per afdeling waar de zieke broertjes en zusjes verblijven.

Een planningsysteem dat het mogelijk maakt een plek op het speeldek te reserveren.

Het komt regelmatig voor dat de ouders al van tevoren weten wanneer ze hun kinderen naar het speeldek komen brengen. De vrijwilligers kunnen door middel van onze applicatie een afspraak in de toekomst toevoegen. Hierdoor krijgen de vrijwilligers per dag een duidelijk overzicht wie ze die dag kunnen verwachten.

Speeldek Applicatie

Project: Ontwikkeling en modernisering Speelwerk applicatie
Organisatie: Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam
Branche: Fondsenwerving
Producten/diensten: Applicatie Ontwikkeling, Applicatie Modernisering