ReferentiesDevelopmentModernisering Timesheet Applicatie

Modernisering Timesheet Applicatie

Binnen Delta-N wordt al enige jaren gebruik gemaakt van de Timesheet applicatie. Aangezien de gebruikte techniek inmiddels verouderd was, was het tijd voor een modernisering. Er is gekozen voor een compleet nieuwe architectuur en de toevoeging van mobiele apps. Door gebruik te maken van de laatste technologieën zijn we in staat geweest om in een relatief kort tijdsbestek een nieuwe versie van de Timesheet applicatie te ontwikkelen. Met behulp van Microsoft Azure wordt het eenvoudig om de verschillende applicatie onderdelen op een veilige en stabiele manier te hosten. Daarnaast biedt Azure een aantal mogelijkheden om on-premises resources op een veilige manier te benaderen vanuit de Cloud. De vernieuwde applicatie past naadloos passen binnen onze ‘Mobile first, Cloud first’ visie.

Cloud-first, Mobile-first

De applicatie is ontwikkeld als ‘responsive’ web applicatie zodat deze te gebruiken is vanuit verschillende browsers en devices. Daarnaast zijn er native mobile apps ontwikkeld voor zowel iOS, Android als Windows (Universal App). Microsoft Azure is gebruikt als platform voor het hosten van de verschillende applicatie onderdelen. De vernieuwde applicatie past daarmee naadloos binnen onze ‘Mobile first, Cloud first’ visie.

Timesheet 2.0 web applicatie en API

TimesheetTimesheet web applicatie is ontwikkeld met behulp van HTML5, CSS3 en AngularJS. Met behulp van deze technologieën is een ‘lightweight’ en responive web applicatie ontwikkeld. De web applicatie wordt gehost als Microsoft Azure Web App.
De daadwerkelijke business logica van Timesheet 2.0 is ontwikkeld als MVC Web API. Deze, op REST en JSON gebaseerde API, is uitermate geschikt om te benaderen vanuit zowel de Timesheet web applicatie als de Mobile Apps. De business logica is dan ook slechts één keer ontwikkeld en wordt gedeeld door de web applicatie en mobile apps.

Azure Active Directory

Om er voor te zorgen dat alleen geautoriseerde Delta-N medewerkers gebruik kunnen maken van Timesheet 2.0 wordt Azure Active Directory (AAD) ingezet. Alle gebruikersaccounts in de Delta-N on-premise Active Directory worden gesynchroniseerd met de AAD. Vanuit de Timesheet 2.0 web applicatie en de mobile Apps melden Delta-N medewerkers zich aan bij AAD. Na een succesvolle aanmelding wordt er vanuit AAD een access token ontvangen. Dit token wordt vervolgens binnen de verschillende applicatie onderdelen gebruikt om te bepalen voor welke functionaliteit de ingelogde medewerker geautoriseerd is.