Als er één woord is dat de laatste jaren aan kracht heeft verloren, dan is het wel ‘innovatie’. Vrijwel iedereen zegt er aan te doen, maar in de praktijk valt de vernieuwingskracht vaak tegen. Heb je eenmaal een goed idee, dan moet er snel worden geschakeld om klanten ermee te kunnen verrassen voordat de concurrent dat doet. Breng daarom de bottlenecks in je organisatie in kaart en pak ze rigoureus aan.
Vertragende processen
Onderzoek na onderzoek toont aan dat de snelste groeiers in het bedrijfsleven niet te vinden zijn onder traditionele bedrijven, maar juist onder nieuwkomers. Dit zijn in de regel bedrijven die de juiste technologie en werkwijze adopteren, vergaand gedigitaliseerd zijn en snel op veranderende wensen van klanten inspelen. Zo snel, dat ze hun klanten weten te verrassen. Daarbij worden ze niet gehinderd door vertragende processen zoals onnodige managementlagen en eindeloze trajecten voor accorderingen en budgetaanvragen. Er valt voor traditioneel ingestelde organisaties dus nog wat van deze ‘rookies’ te leren.
Waar beginnen met innoveren?
We horen om ons heen regelmatig dat er bij organisaties, waaronder financiële instellingen, zomaar vele maanden verstrijken voordat een idee tot implementatie wordt gebracht. Weg verrassing. Dat is de ideale manier om door je concurrenten te worden voorbijgestreefd. Natuurlijk kun je van hen niet verlangen dat volgende maand alles anders is. Wat ze wel kunnen doen, is beginnen met versnellen bij niet-bedrijfskritische softwaretoepassingen. Dus niet beginnen met complexe functionaliteit, maar met bijvoorbeeld een trendy layout of een ander element van gebruikersbeleving.
Vertrouwen opbouwen
Banken zijn daar een goed voorbeeld van met de ogenschijnlijk vooruitstrevende apps voor telebankieren. De onderliggende processen zijn een stuk minder ‘flashy’ maar zullen op redelijke termijn ook aan de beurt komen. Met het vertrouwen dat je binnen je organisatie opbouwt via niet-bedrijfskritische functionaliteiten maak je stapsgewijs de weg vrij voor het versnellen van oplevering bij grotere en meer ingrijpende processen.
Medewerkers binden
Daarmee sla je minimaal twee vliegen in één klap, want ‘echt’ innovatieve bedrijven zijn aantrekkelijker voor medewerkers. Die willen immers het liefst bij dynamische en vernieuwende bedrijven werken. Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het versnellen van jouw ontwikkelproces? Neem dan contact met ons op via info@delta-n.nl of bel 085 487 52 00.
Wil je meer weten hoe de Cloud Innovatie versnelt, lees dan dit blog Innoveren met de Cloud.