Cloud SolutionsAdoptie zorgt voor blije gebruikers

Aandacht voor adoptie zorgt voor blije gebruikers

Met een goed adoptieplan maak je van je moderne werkplek een fijne werkplek

De digitalisering heeft een enorme vlucht genomen. Volgens een studie van McKinsey heeft de uitbraak van het coronavirus de digitale transformatie versneld met zeven jaar. Bedrijven van verschillende grootten, uit verschillende branches en met diverse businessmodellen werden onderzocht, maar iedereen blijkt dezelfde ervaring te delen: de digitalisering is geëxplodeerd. Voor veel organisaties betekende dat een versnelde overstap naar digitaal samenwerken. Maar alleen door medewerkers in kleine stappen mee te nemen met een adoptieplan, zorg je voor een goed en effectief gebruik van zo’n moderne werkplek.

Adoptie en demoderne werkplek

Waarde voor de gebruikers

Die explosie aan digitalisering zorgde ervoor dat binnen veel organisaties de tijd niet was om goed na te denken over adoptie. Hoe laat je de nieuwe manier van samenwerken goed landen bij de gebruikers? Hoe zorg je ervoor dat de IT-omgeving die je hebt ook echt de waarde levert die het kan leveren voor gebruikers? Hoe zorg je dat gebruikers optimaal ondersteund worden in hun werk? Wat zijn hun behoeften en hoe sluit je daar met technologie zo goed mogelijk bij aan?

Excel-bestand met instortingsgevaar

Zo hebben wij een grote overheidsinstelling als klant, een samenwerkingsverband van een flink aantal zorgorganisaties door heel Nederland. Al deze organisaties hielden hun data bij in Excel, wat door de jaren heen een onwerkbare situatie was geworden. Dat moet voor veel organisaties herkenbaar zijn: het cruciale Excel-bestand dat op instorten staat. Door dat Excel-bestand uit te kleden en te verbinden met een database in Azure, hebben wij de logica naar de cloud gebracht, waardoor de situatie weer werkbaar werd.

Het draait om de gebruikers

Als we dat zomaar hadden gedaan, zonder de gebruikers te betrekken, was het nooit een succes geworden. Door eerdere IT-implementaties die niet heel succesvol waren verlopen, voelden veel medewerkers binnen deze organisatie een flinke weerstand tegen technologie. Door alle betrokkenen, en zeker ook de gebruikers, te betrekken bij het traject, maakten we van deze implementatie wel een succes. Door trainingen op maat, gedegen communicatie voor, tijdens en na het traject, en door feedback te verzamelen in een backlog en daar ook daadwerkelijk terugkoppeling op te geven, hebben we de medewerkers het gevoel gegeven dat hun mening belangrijk is.


- McKinsey: Covid-19 heeft digitale
transformatie met zeven jaar versneld -


Effectief gebruik nieuwe technologie

Door continu aandacht te schenken aan de gebruikers en ze in kleine stappen mee te nemen in de veranderingen, creëer je betrokkenheid. Dit leidt uiteindelijk tot een goed en effectief gebruik van het nieuw systeem. Door de ervaring van Delta-N te combineren met de ervaring en kennis in de eigen organisatie, komen wij tot een gedegen adoptieplan. Daarbij leiden wij het hele traject, van de gesprekken met alle stakeholders tot de trainingen en de technische overdracht naar IT. Alleen zo zorg je voor een goed en effectief gebruik van digitale middelen.

Blije gebruikers

Een moderne werkplek biedt pas echt voordelen als de inrichting past bij de organisatie en als het effectief wordt gebruikt. Blije gebruikers maken van een moderne werkplek een fijne werkplek. Daar kun je in behapbare stappen naartoe werken. Wordt één van je applicaties op dit moment niet goed gebruikt? Ook dan kan een adoptietraject bijdragen aan verbetering.

Ben je benieuwd hoe je het maximale haalt uit je investering in Microsoft 365? Heb je behoefte aan een gestructureerd adoptieplan? Bekijk dan nu ons webinar 'succesvol IT-veranderingen doorvoeren' terug. Of neem contact met ons op via het formulier onderaan de pagina.

  • Wil jij ook dagelijks de Moderne Werkplek implementeren? Bekijk vacatures!
  • Neem contact met mij op

    Contactverzoek

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Heiko Wijtenburg

    Account Manager

    Plan een meeting

        • LinkedIn
        • Mail
        • Telefoon
      085 – 487 52 21
      heikow@delta-n.nl
      Connect met Heiko
      invisible box