Dat medewerkers tevreden moeten zijn met hun werk zal vrijwel niemand betwisten. Zeker niet met de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Over de vraag of je ze dan ook meteen volledig in de watten moet leggen bestaat wat meer verdeeldheid. Bij creatieve beroepen, zoals softwareontwikkeling, mag het wat ons betreft wel iets verder gaan dan Starbucks-koffie en een pooltafel.
Geen creativiteitsknop
Dat we ons tweeluik over tevredenheid onder medewerkers en onder klanten met de eerste beginnen, is niet toevallig. Collega’s die goed in hun vel zitten, zijn doorgaans productiever en stralen enthousiasme uit naar de al bijna automatisch tevreden klant. Tegelijkertijd hebben positieve medewerkers een aanzuigende werking op eventuele nieuwe collega’s. En ze blijven zelf langer binnen. Last but not least zal hun enthousiasme ook bij uw klanten c.q. eindgebruikers niet onopgemerkt blijven. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een fabriek, waar met machines veel kan worden geoptimaliseerd, zijn het bij softwareontwikkeling toch vooral medewerkers die de kwaliteit en de snelheid van opleveren bepalen. En daar zit geen schakelaar op om de creativiteit een tandje hoger te zetten.
Meer dan een goed salaris
Waar salaris vroeger doorslaggevend was voor tevredenheid bij medewerkers, is dat – zeker onder millennials – steeds minder het geval. Je merkt om je heen dat we eigenlijk met z’n allen vooral betekenisvol werk willen doen en het verschil maken. Zowel in het bedrijf en voor de klant als in de maatschappij. Dat wil je als werkgever toch niet in de weg staan? Dus als een developer aangeeft liever met twee schermen te werken dan met één, regel dat dan. Wanneer een team zich op een andere manier wil organiseren? Faciliteer dat dan. Wil een developer zich verdiepen in testmethodieken? Moedig dit dan vooral aan.
Stilteplek en belhok
Geef ze daarnaast ook zoveel mogelijk letterlijk de ruimte met bijvoorbeeld een stilteplek, voldoende kamers waar je snel met een kleine groep kunt overleggen, of een belhok. De meeste medewerkers zitten dagelijks in een kantoortuin en kunnen snel afgeleid worden. Dat geldt zeker voor developers. Omdat ze echter veel met teamleden moeten overleggen, zitten ze in de regel wel bij elkaar in de buurt. Dan kan het heel prettig zijn om, in plaats van die koptelefoon op, een tijdje een aparte (flex)plek op te zoeken.
Toon interesse
En vraag ook eens naar dat zieke familielid of dat relatieprobleem. Hoewel tevredenheid zich moeilijk laat meten, is een periodiek medewerkerstevredenheidsonderzoek zeker aan te raden. Laat aan de hand van de resultaten ook zien dat je er iets mee doet, en voer concrete verbeteringen door. Zorg daarbij te allen tijde voor een open en veilige omgeving waarin medewerkers zich al vanaf indiensttreding vrijuit kunnen uiten.
Wil je beter inzicht in de tevredenheid van jouw ontwikkelaars en andere aspecten die van belang zijn bij de ontwikkeling van software? Kijk dan bij de Online meting van het DevOps Program.”