Cloud SolutionsHet einde van SharePoint 2010 workflows in SharePoint online

Het einde van SharePoint 2010 workflows in SharePoint online

Microsoft heeft recent aangekondigd te stoppen met SharePoint 2010 workflows in een Microsoft 365 omgeving. Dit heeft geen effect op on-premise SharePoint installaties, maar voor SharePoint online gebruikers heeft dit de volgende gevolgen:

  • Vanaf 1 augustus zijn SharePoint 2010 workflows niet meer beschikbaar voor nieuwe tenants.
  • Vanaf 1 november stopt Microsoft met de mogelijkheid om SharePoint 2010 workflows te maken of uit te voeren.
  • SharePoint 2013 workflows blijven nog wel ondersteund, maar deze functionaliteit wordt niet meer doorontwikkeld en vanaf 1 november ook uitgeschakeld voor nieuwe tenants.

Als er nu nog processen met 2010 workflows ondersteund worden is dit na 1 november niet meer mogelijk. Hierbij is het dus belangrijk om deze om te bouwen naar Power Automate workflows om continuïteit te garanderen.

SharePoint Modernization Scanner

Om te helpen bij het identificeren van verouderde workflows en andere klassieke SharePoint onderdelen op uw omgeving is de SharePoint Modernization Scanner een optie. Met behulp van deze tool krijgt u inzage in uw omgeving en onder andere in de gebruikte workflows. Verder wordt inzicht gegeven in hoeverre deze door Power Automate kunnen worden gefaciliteerd.

Power Automate

power automate logoPower Automate is de automatiseringstool binnen Office 365. Power Automate biedt uitgebreide mogelijkheden om verschillende processen (Flows) tussen Office 365 app’s, bestanden en taken te automatiseren. Binnen SharePoint is Power Automate de toepassing om de oude (2010 en 2013) SharePoint workflows te vervangen.

Power Automate beperkt zich niet alleen tot SharePoint maar ook andere applicaties kunnen worden aangeroepen. Denk hierbij aan interactie tussen onder andere Teams, E-mail, Power Apps of andere Office 365 toepassingen.

Templates en connectoren

In de basis zijn er binnen Power Automate veel templates beschikbaar die als basis kunnen dienen voor het samenstellen van een workflow. Denk hierbij aan geautomatiseerde goedkeuringsprocessen, taakopvolging en het verplaatsen of transformeren van data.

Los van de templates is het ook mogelijk om volledig eigen workflows te bouwen. De basis hiervoor zijn de verschillende connectoren. Een connector is een verbinding die workflow legt met bijv. SharePoint, e-mail maar dit kan bijvoorbeeld ook een social media platform of een Azure database zijn. Vervolgens worden de te automatiseren activiteiten in verschillende stappen opgebouwd, waarbij per stap aangegeven wordt welke actie de workflow moet uitvoeren. Hierbinnen kan gebruik gemaakt worden van keuzemomenten en automatische controles om verschillende scenario’s te automatiseren.

Power Automate Interface

Conclusie

Als u nu nog gebruik maakt van SharePoint 2010 workflows in een SharePoint online omgeving is het noodzakelijk om deze voor 1 november 2020 om te zetten. Voor de online omgevingen is Power Automate dé tool die de SharePoint workflows kan vervangen. Naast het uitvoeren van workflows op SharePoint online ondersteunt Power Automate ook veel andere scenario’s om processen te automatiseren en efficiënter te werken.

Wilt u ondersteuning bij de transitie of meer weten over de mogelijkheden van Power Automate? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier.

Neem contact met ons op

Contactverzoek

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Heiko Wijtenburg

    Account Manager

      • LinkedIn
      • Mail
      • Telefoon
      • 085 – 487 52 21
        heikow@delta-n.nl
        Connect met Heiko
        invisible box