Delta-NDelta-N Raceway deel III

Cloud Experts Live - Delta-NIn 2017 hebben zijn wij met een paar enthousiaste medewerkers van Delta-N gestart met het opzetten van onze eigen Delta-N Raceway – een slotracebaan. Om zelf mee te racen, maar ook om in te zetten op beurzen en evenementen. We merkten dat een racebaan veel aandacht trekt en zorgt voor veel mensen bij de stand.

Het idee van de Delta-N Raceway ontstond omdat dit goed te koppelen is aan nieuwe technieken. Denk daarbij aan echt functionele zaken als tijdsregistratie en een melding dat de race afgelopen is, maar ook toepassing van AI, software development en robotica. De data wordt in Microsoft Azure verwerkt en beschikbaar gesteld.

Omdat we de racebaan willen gebruiken als promotiemiddel hebben we een aantal richtlijnen en regels opgesteld. Een aantal daarvan zijn:  

  • Alleen Delta-N medewerkers mogen eraan werken, want we moeten kunnen vertellen wat we gedaan hebben.  
  • Vernieuwing moet iteratief zijn, elk evenement moet nieuwe functionaliteit hebben, zodat bezoekers van eerdere evenementen ook nieuwe onderdelen zien.  
  • Het moet altijd evenement-klaar zijn, we willen er door het jaar aan werken en niet alleen op het laatste moment net voor een evenement.  

Dit is deel III van een serie van blogs over de Delta-N Raceway. In het vorige blog: Delta-N Raceway deel II zijn we dieper ingegaan op de tijdsregistratie. In dit blog behandelen we hoe dit visueel wordt gemaakt voor de racers. Hiervoor hebben we gekeken naar hoe elk circuit en racebaan dit doet: Startlampen. De functionaliteit van de startlampen begon heel simpel en is tijdens het project steeds verder geëvalueerd tot de huidige versie.

De eerste versie van de startlampen

Tijdens de ontwikkeling van de Raceway hebben we om twee redenen besloten om te gaan werken met Startlampen:

  1. Gebruikers zijn start/finishlampen al gewend van professionele motor sport(zoals de F1 en MotorGP) en “fun” uitjes zoals karten, waardoor het makkelijk in gebruik zou zijn. 
  2. Het geeft ons de mogelijkheid om in een later stadium meer indicaties toe te voegen, zoals valse starts. 

De eerste versie van onze startlampen was relatief eenvoudig en snel in elkaar gezet, 3 stukken karton en 3 verschillende kleuren lampjes, vergelijkbaar met een verkeerslicht. Hierdoor was het concept en de feeling, waar we voor gingen, direct duidelijk voor iedereen die we erover spraken. Met deze bevestiging en wat suggesties die we hebben ontvangen, zijn we doorgegaan met het ontwerp van een professionelere startboog.

Startboog - Delta-N Raceway deel III

Met het ontwerpen van de volgende iteratie hebben we een aantal punten opgesteld waar we op wilden verbeteren:

  1. Materiaalkeuze: Karton is perfect voor snelle prototypes, maar helaas niet voor langdurige oplossingen. De boog verboog snel en was ook niet heel stabiel, wat wel nodig is aangezien de baan regelmatig naar verschillende events gaat.
  2. Meer lampjes: De huidige boom bevat “maar” 3 lampjes, voor start en stop is het voldoende maar niet voor de ideeën die we hebben voor de lampen. Zo is een groot deel van het team fan van Formule 1 en we wilden dat graag nabootsen.

De tweede versie van de startlampen

Zoals hierboven genoemd, wilden we op voornamelijk twee punten de startlampen verbeteren op “hardware” niveau. Om te beginnen met het materiaal en manier van constructie. Na verschillende methodes overwogen te hebben, hebben we besloten om de startboog 3D te printen. Met 3D printen konden we relatief snel, eenvoudig en goedkoop verschillende ontwerpen uitproberen en testen, zonder dat we direct vast zaten aan één ontwerp. Het frame wordt ook heel sterk als de juiste instellingen en printmateriaal wordt gebruikt.

Voor het tweede verbeterpunt hebben we goed gekeken naar de startlampen die de FIA gebruikt bij alle officiële wedstrijden (F1, F2, MotorGP). We hebben gekozen voor vijf pods met elk vier leds. Hiermee kunnen we dezelfde startlampen animaties creëren die ook door de FIA gebruikt worden. Daar komt bij dat het ons de ruimte geeft om ook voor andere events animaties te maken. Denk hierbij aan finish- en valse startanimaties.

Met al deze keuzes hebben we een 3D-model gemaakt van de boog en de lampen zelf. Om de lampen veilig te vervoeren, hebben we besloten de boog in drie lossen delen te printen. Hierdoor kan het gedemonteerd worden. Daarnaast hebben we ook rekening gehouden dat sommige LED-lampen kapot kunnen gaan en de pods zijn ook los van de boog gehouden. Dit gaf ons gelijk de kans om de pods een ander kleurtje te geven, wat het geheel een betere uitstraling geeft.

Delta-N Raceway deel III

In het volgende blog gaan we dieper in hoe we de lampen aansturen en integreren in de Raceway, maar ook hoe we de animatie op de lampjes programmeren.

Volg de ontwikkelingen van onze Delta-N Raceway

Regelmatig zullen wij nieuwe features toevoegen aan de Raceway. Wij vinden het interessant en leuk om aan te werken en daar schrijven we ook graag over. Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkeling van onze racebaan? Lees dan ook het eerste deel en tweede deel van van onze blogserie en houd onze website in de gaten voor nieuwe blogs.

Justin Veenis, Software Developer